Subject: Pöördumine õigusselguse saamiseks
From: "priit varv" <[email-masked]>
To: Õiguskantsleri Kantselei - OKK <[email-masked]>
Date: Tue, 28 Jul 2026 18:01:02 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

 Lugupeetud Õiguskantsler.

Palun hinnata, kas Palupera õppekohas 7. klassi taasavamise otsustamine saab 
toimuda vallavalitsuse ja koolijuhi pädevuses või eeldab see Elva 
Vallavolikogu kehtiva otsuse muutmist, arvestades otsuse võimalikku mõju 
valla finantskohustustele ning väikekoolide toetuse saamise tingimustele.

Pöördun Teie poole õigusselguse saamiseks.

Elva Vallavolikogu võttis 04.03.2024 vastu otsuse nr 1-3/112 (lisatud 
manusena), mis käsitles Palupera Põhikooli liitmist Rõngu Keskkooliga ning 
edasise töökorralduse kujundamist erinevate õppehoonete vahel. Otsuse punkti 
3 alapunkti 3 kohaselt tagatakse Palupera Põhikooli õpilastele võimalus 
jätkata hariduse omandamist Rõngu Keskkoolis: Rõngu Keskkooli Palupera 
õppehoones säilivad I ja II kooliaste ning III kooliaste koondatakse alates 
2024/2025. õppeaastast Rõngu Keskkooli Puiestee tänava õppehoonesse. 
Erandina võimaldati Palupera Põhikooli viimasel lennul lõpetada 2024/2025. 
õppeaastal põhikool Palupera õppehoones.

Kuna väikestele (kuni 6 klassilised) koolidele on võimalik taotleda 
väikekoolide toetust, siis Elva vallavalitsus on seda ka teinud ja toetust 
saanud ka 2026. aasta eest summas 133 tuhat eurot. Toetust on määratud 
vastavalt haridus- ja teadusministri 26. jaanuari 2026. a määruses nr 5 
kajastatule „Kodulähedase algkooli pidamist soodustava toetuse eraldamise 
tingimused ja kord 2026. aastal“

Määrus sisaldab ka toetuse tagasinõudmise regulatsiooni juhuks, kui toetuse 
saamise eelduseks olevaid tingimusi muudetakse. Seetõttu on Palupera 
õppekohas 7. klassi taasavamise kavatsusel otsene seos nii toetuse 
kasutamise tingimuste kui ka võimaliku tagasinõude riskiga.

Praegu on Elva Vallavalitsusel avalikkuses, komisjonides ja volikogus välja 
öeldud plaan, avada Palupera õppekohas taas 7. klass. Väidetavalt on 
vastavad suunised antud ka Rõngu Keskkooli juhile. See võib kaasa tuua 2026. 
aastal saadud toetuse tagasinõude, muuta järgmistel aastatel väikekoolide 
toetuse taotlemise võimatuks ning tekitada täiendavaid kulusid uue klassi 
avamiseks. Nimetatud kuludega ei ole Elva valla eelarves ega 
eelarvestrateegias arvestatud. Sellekohase info on andnud Haridus- ja 
Teadusministeeriumi kantsler oma vastuses Elva vallavalitsuse 
finantsosakonna juhi pöördumisele 28.07.2026 (lisatud manusena).

Palun Teie seisukohta, kas Palupera õppekohas 7. klassi taasavamise 
otsustamine kuulub vallavalitsuse ja koolijuhi pädevusse või eeldab see 
juriidiliselt korrektselt Elva Vallavolikogu kehtiva otsuse muutmist. 
Eelkõige palun hinnata seda olukorras, kus kavandatav muudatus toob vallale 
kaasa täiendavaid finantskohustusi ning mõjutab väikekoolide toetuse saamise 
tingimusi.

-- 

Lugupidamisega
Elva vallavolikogu
Revisjonikomisjoni liige
Priit Värv

tel: 5149508